96.nap Összefoglalás a 90 napos diétáról

2010. október 18. (hétfő)

A hétvégi összefoglaló helyett, hétfői összefoglaló következik, de remélem ez senkit sem zavar. Az elmúlt két napban nagyon sokat gondolkodtam azon, hogy miképpen is írjam majd meg ezt a kis (vagy ugye nem is olyan kis) összefoglalót az életünk eme elmúlt kb. 100 napjáról (igen száz, mivel voltak felfüggesztett időszakok is). Végül úgy döntöttem, ha már a felsőoktatásban dolgozom, megírtam két diplomamunkát, ezen felül felügyeltem több ilyen munka megszületését, valamint nem keveset bíráltam is már közülük, így kézenfekvő, hogy a diplomák stílusában foglaljam össze a tapasztalataimat. Ennek megfelelően a mai hozzászólásom elején magáról a 90 napos diétáról fogom elmondani a gondolataimat, majd kitérek azokra a célokra, amelyeket a kezdetekor tűztem ki. Megvizsgálom, hogy mennyire sikerült megfelelnem ezeknek a céloknak és vajon miért buktam el, ha nem. Végül pedig leírom, hogy miképpen szeretném folytatni ezek után az életemet, mit akarok másképpen csinálni, mint a diéta előtt, hogyan változtatott meg az elmúlt 100 nap eseménye. Mindezen felül pedig röviden kifejtem jelen blognak a jövőbeli sorsára vonatkozó elképzeléseimet is.

Az első, amit mindenképpen szerettem volna leírni, hogy a 90 napos diéta sokkal egyszerűbben kivitelezhető, mint azt sokan (köztük az elején én is) gondolnák. Úgy csináltuk végig ezt a 90 napot, hogy sosem éheztünk, jobbnál-jobb ételeket ettünk, élveztük az életet, csak bizonyos dolgokat másképpen csináltunk.

A második dolgot, egy számomra nagyon kedves rajzfilmből, a Némó nyomában-ból szeretném idézni: Fontos, hogy legyen spanod! Jó, akkor vele leszel párban! Őszintén szólva el sem tudom képzelni, hogy Juditom nélkül hogyan tudtam volna megcsinálni ezt a diétát. Higgyétek el, hogy egyedül minden sokkal nehezebb. Ezért próbáljatok meg találni valakit, aki veletek együtt csinálja végig (akár csak fórumokon is), vagy csak segít végig csinálni.

KÖSZÖNÖM JUDIT!


A 90 napos diéta lényege ugye a szétválasztás vagyis, hogy bizonyos tápanyag kategóriákba sorolható ételeket külön-külön napokon fogyasszunk. Több helyen is olvastam, hogy a diéta úgy hülyeség, ahogy van, hiszen arra épül, hogy 3 napig szénhidrátot, míg 1 napig fehérjét viszünk be a szervezetünkbe. Ez igaz, ugyanis a keményítő alapvetően nem más, mint komplex szénhidrát, míg a gyümölcsök is alapvetően szénhidrátok. Ez ugye abból adódik, hogy összesen háromféle tápanyagból fehérjéből, szénhidrátokból és zsírokból tud a testünk energiához jutni. Ezek közül a legtöbb energiát a szénhidrátok hordozzák. A szénhidrátok esetében vannak egyszerűbb (gyümölcs) és komplexebb (pl. keményítő) molekuláris felépítésűek. Közös tulajdonságuk azonban, hogy már a nyálban elkezdenek feloldódni valamint, hogy a szénhidrátokat képes a test a legkisebb energiafelhasználás révén lebontani. Így a teljes kalóriatartalmához képest komoly pluszt nyújt a szervezetnek.
Pont emiatt fontos a 90 napos diéta során, hogy minden reggel ezzel indítsuk a napot. Ráadásul azért gyümölccsel, mert ez a legegyszerűbb és legegészségesebb formában bevihető szénhidrát, amelyet rendkívül könnyen alakít energiává a szervezet. Emellett a fogyáshoz rendkívül fontos, hogy reggelizzünk. Ugyanis, ha felkelünk (több órányi táplálkozás mentes óra után), és nem adunk táplálékot a szervezetünknek, akkor egy természetes védelmi folyamat indul be. A bekövetkezett (nem feltétlenül tudatos) éhségérzet miatt az anyagcserénk automatikusan lelassul és a szervezet elkezdi a kalóriák tartósítását, vagyis igyekszik a leglassabban égetni azt. Így az nagyobb valószínűséggel rakódik le zsír formájában, ráadásul a zsírégetés is csak "takarék lángon fog üzemelni". Ezért fontos minden nap reggelizni. Amennyiben reggel sportolni szoktunk, akkor sem jelent problémát a gyümölcsök elfogyasztása, ha azokat a mozgás előtt kb. 30 perccel, vagy korábban vesszük magunkhoz.
A test számára másik nagyon fontos tápanyag a fehérje. A 90 napos diéta a legtöbb támadást pont a kis fehérje tartalma miatt kapja. Ugyanis mindössze egy olyan nap van, amikor az ilyen típusú tápanyagokat fogyaszthatjuk. Komoly ellenérv vele szemben, hogy az olyan anyagok, mint a kalcium és például a vas a fehérjékben fordulnak elő a leggyakrabban. Ezen felül egy igencsak fröcsögő hozzászólás a test leépüléséről és az izomzat elhanyagolásáról ír.
A kis mennyiségű fehérje bevitel valóban problémát jelenthet, de nem megoldhatatlan. A fehérjékben megtalálható anyagokat más forrásokból kell pótolni. Olyan zöldségeket és gyümölcsöket kell fogyasztani, amelyeknek magas a kalcium (tofu, brokkoli, szárazbab, mandula, narancs), vas (cékla, spenót, bab, brokkoli, borsó, burgonya, mogyoró, ribizli, szeder), cink (bab, spenót, mazsola) vagy más ásványi anyag tartalma. Amennyiben pedig nem olyan ételeket eszünk, úgy érdemes étrend kiegészítőket (multivitamin, pezsgőtabletta, stb.) használni a diéta alatt. A kis fehérje bevitel elleni másik érv, hogy így nem építünk izmot. Erre nagyon egyszerű ellenérv létezik: a túlsúlyos test mozgatásához, cipeléséhez komoly izommunka szükséges. Ezáltal ha pl. egy 120 kg-os diétázó elveszít 20 kilogrammot, amiből mondjuk 2 kg izom, az nem egy nagy probléma, mert a maradék izomtömege is bőven elég lesz a kisebb testsúly sokkal hatékonyabb mozgatásához. Persze a diéta után már teljesen más szerep jut a fehérjének a táplálkozásban.
Mindezeket összefoglalva a diétát lehet szidni több különböző okra is hivatkozva, de ettől még valamiért működik. Sőt, a fizikoterápiám során kiderült, hogy az orvosom, a gyógytornászom, több páciens is használta már korábban. Ha ez olyan rossz lenne, miért csinálnák ezt tanult orvosok?

Akkor térjünk át a célok megvalósulására. A kezdeti céljaim az alábbiak voltak:

1. Egészségesebbé válni.
2. Leadni 12-15 kg-ot a diéta segítségével.
3. Újra felfedezni a mozgás örömét.
4. A diéta (és a barátnőm) segítségével megtanulni végre főzni.
5. Kitartóbbnak lenni az élet minden területén.
6. Legyőzni a természetes lustaságomat.
7. A blog segítségével elérhetővé tenni és segítséget nyújtani a 90 napos diéta teljesítéséhez mások számára is.

És akkor lássuk mennyire teljesültek:

1. Teljesült. Ha magamra nézek szemernyi kételyem sincs, hogy egészségesebb lettem. Jobb lett az állóképességem, jobban nézek ki, jobb a közérzetem, kevesebbet fáj a fejem, egyáltalán nem gyötör a reflux, plusz elmúlt a horkolásom.

2. Teljesült. 14 kilótól szabadultam meg, úgyhogy ez is sikeres.

3. Teljesült. Az elmúlt két hónapban újra elkezdtem futni, amit sajnos abba kellett hagynom, de a fizikoterápiát is nagyon élveztem. Már alig várom, hogy újra fussak és még egy fittlabdát is vettem az eredményesség miatt. Ezen kívül vasárnaptól foci, amiből jó esetben heti kettő lesz (a három futónap mellé).

4. Kudarc. Sajnos (főleg a diéta végén) több dolgom volt, mint azt szerettem volna, így sokszor nem tudtam jelen lenni az ételek elkészítésénél. Persze papíron többet tudok, de a megtanultamtól nagyon messze vagyok még. De sebaj, továbbra is próbálkozom.

5. Teljesült. Futok, focizom, nem adom fel a főzés tanulást, nem halogatom a dolgaimat, megírtam a blogot, végigcsináltam a diétát, cikket írok. Azt hiszem ennyi elég...

6. Teljesült. Pedig nem volt könnyű a fizikoterápia miatt minden második nap korábban kelni. De mivel futok is, meg a többi, így ezen a téren is teljes a siker.

7. Erre tőletek várom a választ. Én kudarcként élem egyenlőre meg, mert nagyon minimális visszajelzést kaptam a blogról. Nekem rengeteget segített és remélem, hogy sokan találnak majd rá a jövőben. Aki olvas, az kérem terjessze a hírét.


És akkor a jövőről:
Azt tudom, hogy a célom nem más, mint ennek a súlynak a megtartása. Eljárni sportolni, egészségesen élni és táplálkozni. Ennyi a célom a jövőben. A bloggal az a tervem, hogy a jövőben is irkálom, de most már nem minden nap. Jelentkezni fogok olyankor, amikor találok valami érdekességet a diétával kapcsolatosan, vagy egyéb hasznos tippet tudok adni. Ezen felül, ha olyan ételt készítünk valamikor, amelyik beilleszthető a 90 napos diétába, akkor megosztom veletek a receptet. Nem érdemes messzire menni, mert terveim szerint azért heti 2-3 alkalommal minimum írni szeretnék. Maximum 2 hetente írok a súlyomról és megpróbálom kitalálni, hogy miképpen lehet megtartani az új formát.

Ennek első lépéseként ez után az összefoglaló után jön egy kis segítség a második 90 naphoz. Egyfajta életmód tanácsadás, ami egy másik honlapról származik.

Köszönöm mindenkinek aki követte a blogot és üdvözlök mindenkit aki ezután fogja elolvasni azt. Fontos zárszó, hogy mindenki higgye el, nagyon megéri az ilyen döntéseket meghozni az életben.

Folytatódik a 90 napos diéta utóélete és a blog!

Üdv

Attila

8 megjegyzés:

  1. Szia!
    Szerintem jó a blogod. Jó mások példáját látni, így könnyebben elhiszi az ember, hogy neki is menni fog a dolog. Az én esetemben ez nem engem jelent (mindig is igyekeztem egészségesen élni), hanem a páromnak szeretnék segíteni, aki most próbálja kialakítani ezt. Ehhez nagyon sokat segít a blogod, úgyhogy személy szerint örülök, hogy megírtad és ne hagyd abba (biztos vár még jó pár téma).

    Üdv
    Andi

    VálaszTörlés
  2. Kedves Andi!

    Köszönöm szépen a dicséretet. remélem a párodnak is sikerülni fog. A blogot nem hagyom abba, mert új receptek egyrészt mindig vannak, másrészt az sem mellékes, hogy miképpen lehet az elért testsúlyt megtartani. Én ebben is szeretnék másoknak segíteni.

    Üdv

    Attila

    VálaszTörlés
  3. Szia!

    Még csak most találtam meg a blogod, de tetszett az összefoglalás:) Végig fogom olvasgatni a naplót a 90 napról. Én teljesen szénhidrátmentes diétán vagyok, erről akarok majd átállni a 90 naposra, mert bár úgy gondolom a liszt és a cukor nem egészséges, de tudom magamról, hogy szükségem van ezekre az ízekre is, és így a 90 napos diéta keretén belül akarok konszolidálni:)) Remélem hatékony lesz, és a maradék kilóimat szép lassan sikerül vele eltüntetnem. Biztos benézek még:)))
    Dóri

    VálaszTörlés
  4. Kedves Dóri!

    Örülünk, hogy idetaláltál és remélhetőleg hasznos ötletekre bukkansz a blogban!
    Kitartást és sok sikert a fogyókúrához!

    VálaszTörlés
  5. Kedves Attila és Judit!
    Nagyon dicséretes, hogy vannak ilyen emberek, akik ilyen szorgalmasan és jól végigcsinálták a diétát, egymást segítettétek! Még szuperebb, hogy mindezt még blogba is foglaltátok! Igazából még nemrég találtam rá erre a blogra (90 napos - fórumból), de agyon örülök neki, hogy van hova nyúlni, ha felszeretném dobni az étkezésemet pár finomsággal :)))) Köszönöm szépen!
    Lili

    VálaszTörlés
  6. Kedves Lili!
    Köszönjük szépen, mindig örülünk, ha valaki hasznát veszni a blognak :)
    Nagyon sok sikert és kitartást! Le azokkal a fránya kilókkal! :)))

    VálaszTörlés
  7. Kedves Judit és Attila!
    Nagyon tetszik a blogod, bár látom régóta nem volt bejegyzés ezért gondoltam hozzáírok én is támogatásképpen! Nekem ez a hetedik napom eddig még jól megy 105 kg-mal kezdtem és hát a 15 kg súlyvesztés nálam is minimum cél amiben sokat segít ízletes receptjeitek bősége :D! Majd írok még az előrehaladásról. Az elérendő célokat ma este még én is megfogalmazom, köszönöm a tippet (nagyon jó) erre nem is gondoltam!
    Végül de nem utolsósorban gratulálok az elért céljaitokhoz és ahhoz, hogy megtaláltátok még azt a plusz erőt is amivel ezt a blogot létrehoztátok!
    Attila

    VálaszTörlés
  8. Kedves Attila!

    Első körben szeretnék nagyon sok sikert és kitartást kívánni! Biztosan menni fog! Örömmel fogadnánk az előrehaladásról szóló beszámolókat is.
    A blog folyamatosan frissül, ha a főoldalra kattintasz, 90naposati.blogspot.com , akkor láthatod-olvashatod a legújabb recepteket, mert amikor csak olyan étel kerül az asztalra, ami a 90 naposba beilleszthető, akkor azonnal megírom. :)

    Judit

    VálaszTörlés